En
aquesta darrer entrada, i per finalitzar amb la tipología de
families vam començar a intruir l'escola. Aquest dia no vaig poder
anar a classe però em van explicar que van començar fent una
petita activitat grupal, que encara que no va quedar mica clara des
de un começament amb ajut del mestre van poder fer-la amb molt
d'exit.
Aquesta
activitat es va començar, xarrant de quin tipus d'escola seía la
que es necessaria avui dia, per poder donar resposta a les
necessitats emocionals dels infants, tenint en compte els següents
paràdigmes: folosofia que sustenta, objectiu i models i motivacions.
Crec
que avanç de començar parlant de quin tipus d'escola es convenient
per al meu punt de vista, vos deix veure el cuadre de l'evolució de
l'escola.
HISTÒRIA
DE L’EDUCACIÓ INFANTIL: MODELS D’EDUCACIÓ INFANTIL
|
|||
GUARDERIA
o ASILO
|
ESCOLA
INFANTIL
|
CASA
DEL NEN/A
|
|
ORIGEN | Necessitats
econòmiques: -De la industria -De les famílies (treball de la dona s.XX) |
Descobriment
del valor educatiu ( Es cuan apareix la Psicopedagogia segona meitad s.XIX principi s.XX) |
Centrada en les necessitats de l’infant |
OBJECTIUS | Guardar Tenir cura Entretenir |
Compensar Optimitzar Preparar |
Protecció Salut Seguretat emocional Jugar/gaudir Explorar/conèixer |
MODELS I MOTIVACIONS | Aparcament Manca de temps Sentiment de culpa |
Model
adult de rendiment Preocupació pel futur |
Model
infantil de benestar Centrada en el present |
Bé donç, l'escola que consideró més
propera al que estem parlant es “La casa del nen/a” ja que el seu
objectiu es cobrir les necesitats dels nens i no la dels adults, com
be podem veura al quadre, l'infant te la necessitat de protecció, de
salud, de gaudir i jugar, d'explorar i coneixer i com no la de
seguretat emocional.
Per altre banda jo trop que una escola
apropiada seria una escola fora de la mà dels polítics, on qui
regisin les lleis fosin els docents que dia a dia estan junt als
nens, adonant-se del que realment necessiten, realitzant aixì una
educació més significativa, fent que els petits siguen els
protagonistes dels seus aprentntatges, partint dels seus interessos,
i donant una major motivació intínseca. Creant aixì ciutatans més
responsables, autònoms i segurs.
Silvia Palou, te una frase pel
concepte d'escola d'avui que m'agradat molt
“Una
olla provocadora d'emocions significatives en l'infant
” això
fa referencia a que en l'escola s'estableixen vincles i relacions a
les quals thi has denfrentar al moment, al igual que en la vida real,
ja que el nen es troba en un abit diferent a la seva família i al
que es té que adaptar.
Perque
ho veieu més clar a una escola hi trobam diferens grups de persones
amb la que els nens es tindràn que relacionar, com per exemple la
figura de la tutora com ha referent d'afecte, l'equip educatiu com a
moldel de les seves emocions, els pares són els que els acompanyen i
per aquest motiu es tant important que hi hagi un contacta directe
amb la tutora on el nen es quedarà, altre grup de personetes molt
important que el nen es trobarà quan arribi a l'escola, son els seus
companys que farán que aprenga a conviure en la societat.
Imagineuvos el nen en tot aquell engois pareix que esta a dintre
d'una olla on tote aquelles persones esmentades anteriorment son les
que provocan emocions que agafen un significat molt importat per a la
seva evolució com ha persones.
Es
a dir per educar als nens hi ha que tenir ven clar que tots som
persones que al igual que ells venen per aprendre de nosaltres,
nosaltres em de tenir ven clar que també podem aprendrer de ells,
una frase que ens defineix això molt clar seria la de Baltasar
Garcián
“No
hi ha mestre que no puga ser disipul”
Esta
ben clar, es imposible educar sense tenir un vincle afectiu, sobretot
hi ha que tenir en compte el primer dia el primer contacte i la prova
d'adaptació.
Be
donç aquí continuo amb el periode d'adaptació que he considerat
que ho podia agrupar amb l'enterior entrada.
Per
començar l'Ignaci ens proposa una reflexió sobre aquesta situació:
Una
mare li diu a la mestra del seu fill de tres anys que fa poc que
ha començat el nou curs escolar i que per tant, està en el
procés del període d'adaptació, que aquest ja està
suficientment adaptat i que considera que ja pot finalitzar aquest
període. La mestra li va respondre que, encara que el nen ja
estigués adaptat, era ella la que tenia por i no se sentia còmoda
finalitzant el període d'adaptació abans d'hora, perquè
necessitava que les coses fossin com estaven programades.
|
Be
per començar esmentar que aqueta situació sobre la que hem de
reflexionar ens queda prou incompleta ja que ens deixa de banda molts
d'aspectes que son molt importats com are el to de veu, si la mare es
una mare que treballa i necessita tenir cobert l'horari escolar, pel
que fa a le mestra alomillor no te gaire experiencia i per aixo es
que te por etc...
Clar
em de tenir en compte que nosaltres també ens podríem trobar amb
una situació d'aquestes i auriem de donar una resposta, pero el que
jo pen-so es que l'adaptació es un proces molt important i crucial
per a l'infant de ell depent que es senti be o no en aqulla escola,
per aquesta rao em de partir d'aquesta idea i explicar amb tot
detalls a les famílies en que consisteix aquest periode, ja que quan
no te perque un infant no plorar pero sentirse incomode, per això la
mestre aurí d'obserbar amb deteniment al nen i donar justificació
de perque ha de seguir amb aquest periode i no donar una resposta per
el meu punt de vista tant tradicional reginse al que el programa ens
diu. Es a dir la mestre auria de donar una resposta que li transmitis
a la mare que el més importat es allò que siga millor pel nen i pel
resta del infants i les families en un conjunt donant a entendre aixì
que l'escola es també la segona família per al seu fill. D'aquesta
manera estariem donant peu a que també els pare es relacionin entre
ells, crean aixì una xarxa segura per al infant.
Per
altre costat i sense deixar de vanda al restant de pares hem de tenir
en compte que hi ha molts de nens i pares, que es troben en la
primera separació per aquest motiu em de donar molta confiança
perque vegin que els seus fills estan en les millors mans.
I
doi aquí continuam donat importancia al perioda d'adaptació...
començarem
reflexionant, donant respostes a les següents preguntes:- Per què és un dels moments crucials i estratègics?
- Per què s'inverteixen una gran quantitat d'energies?
- Podem establir regles de funcionament per a aquest període?
- Què és allò que no hauríem de fer mai?
Per
començar el periode d'adaptació es un moment crucial pel que els
nens i els pares en moltes ocasions es separn per primera vegada
desde el neixament, això suposa adaptar-se a unes noves normes i a
nous vincles com he esmentat anteriorment aquest procès és crucial
per a l'infant de ell depen el seu punt de vista cap a l'escola. Per
exemple, anar a l'escola per algun infant li pot suposat un
abandonament per part dels pares i crear un trauma de per vida de
manera que el suposi anar a l'escola una cosa negativa. Per això
cal portar amb molta cura aquest periode i un sistema que
consider-ho bastant adeqüat es el de Menorca.s
Es
a dir aquest proces es tant important degut a que es possa en joc
una cosa tant importat per a l'infant que es suposa un esforç tant
físic com mental per part de la docent ja que s'enfronta a plors i
a situacions en alguns casos bastant desagradables tant per als nens
com per els pares com per les mestres, i es que haber d'observar a
un nen agafat de la cama de la seva mare la veritat no es gens
agradable es allí on em de posar una gran quantitat d'energia
positiva per la nostra part, es per aquest motiu que esta en joc una
gran quantitat d'energies, tant dels pares degut a vorer-se obligats
a deixar-los com dels nens amb l'opossició que els hi fan als pares
i com be em dit de les mestres.
Be
donç aquesta etapa, com qualsevol altre moment important per al
infant, es necesari marcar uns limits i unes paute, hi ha de tenir
en compte que començerán l'adaptació probablement amb un grup
reduit d'infants i que de cop i es trobarán en 21 companys a la
mateixa aula, si no marcasim uns limts desde el primer dia allò
serí un caos.
Molt
bé, fins aquí em arribat hi doi el que trop que mai s'auría de
fer tat en aquest perioda tant importat com en la nostra pràctica
docent, es imposar-nos als pares possat que ells son els que més
saben sobre els seus fills. En aquest moment es quan hi ha que tenir
les ideeas ven clares i mostrar als pares que la nostre
professionalitat, fent que raonin amb la nostra argumentació,
explicant el perquè nosaltres creiem que la nostra decició es la
més adient.
En
definitiva em despedeixo sapiguent que hi ha que ser empatics, i
escoltar el que els pares diuen sabent argumentar les nostres
decicions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario